La e-Casa, o com el vehicle elèctric tindrà sentit si l’alimentem amb autoconsum d’energies renovables

Els avantatges dels vehicles elèctrics són prou coneguts: no emeten gasos contaminants a l’atmosfera i es desplacen silenciosament. Ja són una alternativa real i necessària per a substituir els vehicles de combustió que ara ocupen les nostres ciutats i carreteres. No oblidem que el transport és actualment el causant de gairebé una quarta part de les emissions de CO2 a l’atmosfera del nostre planeta (un 22%, segons l’Agència Internacional de l’Energia), i que el trànsit rodat aporta un 78% del soroll a les ciutats. Ningú dubta, doncs, que els efectes de substituir massivament els vehicles de combustió per uns d’elèctrics serien molt beneficiosos per a la nostra salut i la del planeta.

Analitzem, però, d’on prové l’energia que necessitem per moure aquests vehicles elèctrics. Els vehicles es desplacen gràcies a les bateries, amb una energia que s’ha generat prèviament i emmagatzemat a través de la xarxa elèctrica. Actualment les energies renovables aporten a la xarxa el 37,1% de l’electricitat (dades de REE per l’any 2015). Ens queda, doncs, un llarg camí per recórrer si pretenem que els vehicles s’alimentin únicament d’energia neta i sostenible.

Segons el sector del vehicle elèctric, la necessitat d’energia per alimentar-los no suposarà un problema. Substituir un 10% dels vehicles actuals per vehicles elèctrics representa un increment del 2% de la demanda de generació elèctrica. Si extrapolem, doncs, a un cas extrem (però que hauria de ser l’objectiu) en que tots els vehicles fossin elèctrics, suposaria un augment en la demanda elèctrica del 20%. Aquesta xifra és prou assumible, però convé analitzar-la en el context actual de lluita contra el canvi climàtic i de transició energètica.

El desplegament del vehicle elèctric no hauria de comportar un augment en el consum de fonts d’energia contaminants, sinó tot el contrari: hauria de reforçar el compromís amb el canvi del model cap a les energies renovables i l’eficiència energètica, que podem resumir en els següents punts:

1. Aplicar mesures d’estalvi i eficiència energètica per reduir el consums.
2. Dissenyar, construir i rehabilitar els edificis perquè tinguin la mínima demanda energètica.
3. Anar cap al mix 100% renovable, substituint les fonts d’energia convencionals per renovables. Caldrà augmentar la capacitat en bateries i altres sistemes d’emmagatzematge energètic (hidràulica, sals, biomassa, etc.)
4. Anar cap a un sistema descentralitzat: fer que els edificis, cases i naus industrials es converteixin també en generadors d’energia. L’autoconsum elèctric permetrà reduir les pèrdues del sistema de transport per la xarxa elèctrica (que actualment són del 10%, segons REE).
5. Implementar sistemes intel·ligents de gestió i intercanvi d’energia, que permetin compartir energia entre edificis veïns, i utilitzant també la bateria del vehicle elèctric com a font d’energia en moments puntuals (pics de consum).

Aquestes mesures no són una entelèquia, ja s’hi està treballant des de molts àmbits. A continuació us explicaré un exemple d’aplicació pràctica:

A principis d’octubre va tenir lloc a Barcelona la Fira Expoelèctric, que és segons els seus organitzadors l’esdeveniment del vehicle elèctric més important del sud d’Europa. La principal novetat d’enguany (ja van per la sisena edició), a banda de presentar els nous models de vehicles, ha estat la e-Casa: la reproducció d’un habitatge sostenible i autosuficient connectat al vehicle elèctric. El promotor de l’esdeveniment, l’ICAEN, ha pretès que Expoelèctric no només sigui un referent de la mobilitat sostenible, sinó també de la transició energètica.

Un conjunt d’empreses hem aportat a la e-Casa solucions per demostrar que aquesta casa del futur ja és una realitat, que és al nostre abast, i que funciona. En primer lloc, i seguint la lògica de l’eficiència energètica, la millor manera d’estalviar energia és no usant-la. O gastant-ne menys. Per aconseguir-ho Panasonic ha aportat els electrodomèstics de més baix consum (TV, nevera, rentadora, etc). I d’on traiem l’energia? SUD Renovables hem aportat un sistema d’autoconsum elèctric i renovable, que consta de 12 panells fotovoltaics connectats a un sistema de bateries de la marca Ampere Energy. Nissan ha presentat el nou model del vehicle elèctric Nissan Leaf; un nou sistema anomenat V2G, que permet alimentar la casa amb la bateria del cotxe; i el xStorage, un sistema que aprofita les bateries reciclades dels vehicles per alimentar la casa. I finalment també es va presentar l’SmartFlower, un seguidor solar de doble eix que es plega i que subministra electricitat a la casa i al vehicle elèctric.

Durant els dies de la fira una parella d’actors van fer representacions a la e-Casa, amb consums reals i fent servir només l’energia del sol; una energia neta, sostenible i gratuïta. Com veieu la casa del futur ja és aquí. Passeu, passeu…

Manel Romero. Enginyer Industrial Col. núm. 14941 COEIC
Soci de SUD Renovables i Delegat d’UNEF a Catalunya

(article publicat al “Full dels Enginyers“, al Blog d’UNEF, i a la revista Energías Renovables)