Visita a Intersolar 2025

by | maig 19, 2025 | Fotovoltaica | 0 comments

Ir a la versión en castellano

Hem visitat un any més Intersolar, la principal fira del sector fotovoltaic, que des de fa un temps s’integra dins de The SmarterE, que inclou bateries, mobilitat elèctrica i solucions integrades per a xarxes intel·ligents. 

És una fira enorme: 107.000 visitants de 157 països diferents; perquè ens fem una idea: això són més visitants que el darrer Mobile World Congress (MWC) de BCN. Més de 3000 expositors omplen els 18 pavellons, més un espai exterior. Munich sencera vibra d’energia verda durant els 4 dies que dura la fira.

És molt difícil, per no dir impossible, veure-ho tot, però intentaré resumir-vos el que més ens va sorprendre. El resum ràpid seria que on vam veure més novetats i coses interessants va ser a la part de les bateries i la mobilitat elèctrica, i no tant a la part de panells, inversors i estructures.

Panells fotovoltaics: la tecnologia N Type TopCon el silici cristal·lí segueix dominant el mercat. Els panells més eficients, amb valors propers al 25%, els trobem en les tecnologies de contactes posteriors (IBC) i Heterojunction (HJT), basades també amb la cèl·lula N-Type. Ja ens apropem al límit teòric d’eficiència d’una unió p-n (límit de Shockley-Queisser), pel que alguns fabricants es van posicionant amb les tecnologies tàndem, que combinen el silici amb la perovskita, el que permetrà assolir eficiències més altes. D’aquests panells amb perovskita ja se’n mostraven alguns, però comercialment encara tenen una disponibilitat molt limitada. 

Seguim veient panells que s’adapten al canvi climàtic i resisteixen pedregades cada vegada més severes, fets amb doble vidre, el que també els fa més resistents al foc. Panells de colors, i flexibles, per integració arquitectònica, i panells resistents a ambients salins i més exigents com són les instal·lacions flotants. Panells anti-dust (anti-brutícia) sense marc en el costat curt. Fabricants que volen aportar un producte diferenciador, en definitiva.

Estructures-suportació panells: no massa cosa nova. Molta estructura per agrivoltaica, tanques i sistemes per balcó (molt popular a Alemanya). També sistemes per instal·lacions flotants, però en general em mereixen poca confiança (semblen poc treballats o amb poca experiència).

Altres coses curioses: Cable solar específic per instal·lacions flotants, i làmines de compost fet de teixits permeables i reciclables que es posen a terra dels parcs fotovoltaics i que presenten dues funcions principals: augmenten la radiació reflectida (el que en panells bifacials implica un augment de producció, segons ells, d’entre el 5 i el 15%; i eviten que sota del material hi creixin les males herbes (que poden afectar a la producció, fent ombra, o augmentar el risc d’incendi). Sistema (encara en investigació, del Frauhnhofer) de neteja de sorra per ones acústiques.

Varis expositors d’empreses que fan reciclatge de panells, sistemes anti-ocells, líquids anti-brutícia, sistemes de drons que fan termografies, neteges, aixecaments topogràfics o inclús ajuden a pujar pesos (tot i que en una foto hi surt que porten palets, el pes que indicava que podia pujar era de 30kg, massa poc, poc més que un sol panell FV)

Inversors: sense grans novetats. Podríem destacar les solucions Grid-foming (paraula tant de moda després del blackout) de Huawei, o els nous inversors Tripower de SMA, o els centrals de Ingeteam (5,4MVA) (tot i que, tenen sentit avui els centrals, tenint inversors d’string de 350kW?)

Bateries: Moltíssimes propostes i de moltíssimes marques. Moltes per C&I de 200kWh) i molts contenidors de 5MWh (gràcies a la refrigeració per líquid es poden fer més compactes). Destacava la proposta de doble contenidor de la xinesa CATL: en un sol espai de 6×2,5×4,7m hi caben 9MWh!

És bo veure que Mercedes-Bentz ha tornat al món de les bateries. Fa anys hi eren per bateries residencials, però van desaparèixer, i ara han tornat per bateries més grans, industrials i d’utility. És una bona notícia que un fabricant de vehicles europeu tan important aposti per les bateries. Segur que faran bones sinèrgies amb els vehicles elèctrics. També que un fabricant alemany com RCT tingués una presència tan destacada (estaven entre BYD i CATL), i que celebrin ja els 10 anys.

A nivell residencial, interessant la nova BYD model HVM, que fa servir les mateixes cel·les de bateria que els seus vehicles, i és una solució molt compacta, amb només 4 blocs que fan 69 cm d’alt tens 11,8kWh de capacitat, amb una garantia (atenció) de 15 anys.

Moltes bateries portàtils i de dimensions petites, que molts haguessin volgut tenir durant l’apagada general del 28 d’abril, pensades per escapades de càmping, o per situar-les en balcons.

I no tot s’acaba amb el liti. El sodi va guanyant terreny poc a poc, com la del fabricant australià AESON, o una nova proposta d’una empresa alemanya que presentava una bateria de non-lithium, fetes de flux orgànic SolidFlow. Tenien exposada una bateria de 200kWh. Quan vaig preguntar de quin material estaven fetes, únicament arribaven a dir, de material orgànic, i “fins aquí puc llegir”. Han guanyat el premi a la millor innovació de bateria. L’interès a les xerrades que feien era altíssim. El 2027 la comencen a comercialitzar. Caldrà seguir-ho d’aprop, les expectatives són altes.

La part dedicada a l’hidrogen, on en anys anteriors semblava que anava en augment, enguany semblava (en contrapartida a les bateries) que el tema estigués estancat. Hi havia pocs expositors i no molt concorreguts. Sembla que no desperten tant d’interès, i veient els electrolitzadors de 50kW, per mides i per preu no sembla que puguin competir amb les bateries de liti, almenys com a emmagatzematge d’energia. El paper de l’hidrogen diria que està encara per veure (almenys en el mix de generació i acumulació elèctrica).

Carregadors de vehicle elèctric: clarament en creixement. Moltes coses a veure. Carregadors per camions, de 500kW de potència (en poquíssims minuts carregues el cotxe), carregadors bidireccionals (per subministrar energia a casa provinent de la bateria del cotxe).

I bé, millor deixem-ho aquí, perquè podria penjar moltíssimes més fotos, però no us vull avorrir. La transició energètica s’està desplegant a un ritme disruptiu i apassionant!

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Què és l'autoconsum?

Autoconsumir significa passar de ser un simple consumidor a ser també un productor. Passar de contemplar la realitat a ser un actor de canvi.

Passar de desitjar un món més net a posar-te les piles per realitzar-lo.

T’animes?

icono autoconsumir

Autoconsumir és utilitzar l’energia que tu mateix has generat.

icono estavi autoconsum

Estalviaràs en la teva factura elèctrica mensual perquè consumiràs la teva pròpia energia i abocaràs a la xarxa la que et sobra, sent remunerat per això.

icono sostenibilitat autoconsum
Ajudaràs a la sostenibilitat del planeta, ja que la teva energia serà 100% neta.